Heeft u een vraag?

Stel hem hier

Kunnen wij u helpen?

Wij zijn bereikbaar via:

  • 020 - 615 99 11
  • info@dcadvies.nl
Wilt u liever dat wij bellen?

Of stel hieronder uw vraag:

23-05-2017

E-bike zeer in trek bij dievengilde

De e-bikes, de elektrische fietsen, zijn populair. Helaas zijn ze ook bij het dievengilde in trek. Dit zorgt voor stevige verzekeringspremies.

De traditionele fiets moet het wat betreft de verkoopcijfers inmiddels ruim afleggen tegen de elektrische fiets. Hierdoor komt er ook meer vraag naar tweedehands exemplaren.
Door de hoge waarde van deze fietsen wordt het stelen en doorverkopen van elektrische fietsen steeds aantrekkelijker. Dit hogere diefstalrisico zorgt ervoor, dat er steeds meer vraag ontstaat naar een goede fietsverzekering. Helaas wordt de premie wel steeds hoger.

Wat kost een fietsverzekering?

Bij het verzekeren van een e-bike is de premie voor een groot deel afhankelijk van de waarde van de fiets. Maar ook de regio waar de eigenaar woont speelt een rol. Want in de ene regio worden nu eenmaal meer fietsen gestolen dan in de andere. Daarbij heeft de ene verzekeraar ook nog eens andere ervaringen dan de andere. Met als gevolg, dat de premieverschillen per verzekeraar groot zijn.

De grootste fietsverzekeraar van Nederland (Enra) heeft zelfs dermate negatieve ervaringen met het verzekeren van de E-bike, dat die nu een premieverhoging doorvoert van maar liefst 62 procent. Hierbij zijn ze uitgegaan van een fiets met een waarde van 1.500 euro waarvan de eigenaar woont in Arnhem, Groningen of Maastricht. Voor elektrische fietsen met een andere waarde en waarvan de eigenaar ergens anders woont, zal de premie anders uitvallen.

Het risico is ook veranderd

De voorgangers van de huidige doorontwikkelde e-bike waren vooral populair onder 50-plussers. Nu rijden jongeren er ook op. Ze worden zelfs heel gewoon mee naar school genomen of meegenomen bij een avond stappen. Daardoor worden er zo langzamerhand heel wat e-bikes langs de weg geparkeerd. Dit in combinatie met de hoge waarde van deze fietsen maakt dat het gewilde objecten om te stelen.

Vergeet de grotere kans op ongelukken ook niet

Ervaringscijfers leren, dat de e-bike in het drukke stadsverkeer ook heel wat vaker bij een ongeluk is betrokken. Bestuurders van een e-bike hebben zelfs twee keer zoveel kans op meervoudige verwondingen in vergelijking met een fietser op een ouderwetse fiets. En wanneer dat letsel oplevert heb je zelfs helemaal niets aan een fietsverzekering. Want die vergoedt alleen de materiele schade aan de fiets.
Onder voorwaarden kan een letsel overigens wel verhaald worden op een schuldige tegenpartij. 

Bestaat er een verzekeringsplicht voor de elektrische fiets?

Voor de e-bikes met een maximale snelheid van 25 kilometer per uur geldt geen verzekeringsplicht. Voor veroorzaakte schade kun je de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren aanspreken.

En verder?

Voor de zogenaamde speed pedelec geldt overigens wel een verzekeringsplicht. Dit zijn de fietsen die trapondersteuning geven tot 45 kilometer per uur. Ook is het bij deze fietsen verplicht om een helm te dragen.

  • Tot 25 km per uur dus: geen (WA-)verzekeringsplicht
  • Daarboven wel een afzonderlijke (WA-)verzekeringsplicht
    Bovendien is dan een helm verplicht
  • En dan de fiets zelf all-risks verzekeren? Dat zal voor iedereen anders liggen.

Meer weten of persoonlijk advies?

Gegevens